Στενές επαφές 13ου Συνεδρίου


Στενές επαφές 13ου Συνεδρίου

Παρακολουθώντας με ποιο τρόπο πηγαίνουμε στις εργασίες του 13ου Συνεδρίου είχα αποφασίσει να μην συμμετάσχω με γράμμα στα έντυπά μας.

Αλλά φτάνοντας στην περίοδο εκλογής για αντιπροσώπους σ’ όλη την Ελλάδα, μαθαίνοντας τα όσα γίνονται και μαποκορύφωμα τη Λάρισα, άλλαξα απόφαση και είπα να γράψω για την χαμένη ευκαιρία του ΚΚΕ και τη στάση της ΚΕ-ΠΓ, μέσα από τα όσα επίσημα μαθαίνουμε.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η ΚΕ και το ΠΓ θα το πάρουν υπ’ όψη τους το γράμμα, εδώ δεν πήραν στα σοβαρά την ευρεία ολομέλεια και τον διάλογο που είχε ανοίξει κατά την διάρκεια της διάσπασης της ΚΝΕ.

Τα φαινόμενα δείχνουν ότι η κατάσταση στο κόμμα έχει πολωθεί αρκετά, έτσι ώστε να μην απατώμαι ότι το Συνέδριο έχει «λήξει» πριν «αρχίσει». Το μόνο που δεν ξέρουμε είναι, ποια θα είναι η ΚΕ, το ΠΓ και ο νέος Γραμματέας, του Κόμματος – τουλάχιστον επίσημα δεν τόλμησε να το πει κανείς.

Θα αναρωτιέστε τώρα ποιος ο λόγος που «γράφω» για το Συνέδριο; Τίποτα παραπάνω σ/φοι, από το να καλύψω μια εγωιστική – επικουρικά – πράξη, να εκφραστώ, να μιλήσω.

Θα αρχίσω λοιπόν από τη διάσπαση της ΚΝΕ που έγινε μερικούς μήνες πριν την τυπική πτώση των καθεστώτων στην Κεντρική – Ανατολική Ευρώπη.

Όταν έγινε η διάσπαση, το κόμμα υπό στόματος της ΚΕ κριτίκαρε την πρακτική και την λογική που κατείχαν σε γενικές κατευθύνσεις οι αποχωρήσαντες με τον χαρακτηρισμό «φράξια» και νεοαριστεριστές. Προσωπικά συμφωνώ!

Το περίεργο είναι ότι όταν στην κοινωνία μας, σε κάποιο οργανισμό, σε κάποια κυβέρνηση ή οπουδήποτε αλλού υπάρξουν τέτοια φαινόμενα, το κόμμα ζητάει εξυγίανση, διαφάνεια και να δοθούν οι ευθύνες όσο ψηλά κι αν βρίσκονται.

Στην περίπτωσή μας, όμως, οι «αρχές» μας αγνοούνται και το «ήθος» καταντάει κοροϊδία, καλύπτοντας όμως τα γεγονότα. Φυσικά τώρα το ΠΓ δεν χρειάζεται να κάνει κάτι ανάλογο επιδιώκοντας διαφάνεια κτλ, κτλ, γιατί το αποτέλεσμα του 13ου Συνεδρίου θα είναι τέτοιο που δεν θα πρέπει να οξύνουμε τα «πνεύματα» του ΠΓ και μελών της ΚΕ και κλονιστούν οι «σχέσεις» τους με τα μέλη του κόμματος.

Την περίοδο εκείνη, της διάσπασης, το κόμμα άρχισε να φαίνεται ότι «ξεκολλάει» από το παρελθόν και έκανε βήματα στην κατεύθυνση του να φτάσει την Ελληνική κοινωνία. Η πραγματικότητα δείχνει ότι είμαστε πολύ πίσω.

Εκείνα τα «βήματα» συνοδεύτηκαν με τα γεγονότα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Αφού είδαμε τότε ότι το -πείραμά- τους είχε αποτύχει από καιρό, άσχετα αν εμείς εθελοτυφλούσαμε, είδαμε και τη θεαματική πτώση της εκεί εξουσίας.

Τότε τα βήματά μας άρχισαν να μεγαλώνουν και επιστρατεύσαμε το ικανότερο κομματικό δυναμικό, βάζοντάς τους να «βγάλουν το φίδι από την τρύπα».

Καλά έκανε το κόμμα τότε, γιατί αν η ΚΕ και το ΠΓ έλεγε στον κόσμο (με συνεντεύξεις – συζητήσεις στον Τύπο) αυτά που γράφουν σήμερα τα -ντοκουμέντα- θα μας έπαιρναν στο ψιλό και χωρίς να έχουν άδικο: Συνάμα το κόμμα άρχισε συζήτηση διάλογο με τα μέλη για το σοσιαλισμό και την Κεντρική – Ανατολική Ευρώπη.

Έκδωσε υλικά από τη συζήτηση και μοιράστηκαν στον κόσμο. Είχε προηγηθεί – ευτυχώς – η ίδρυση του «ΣΥΝ» όπου εκεί διακηρύξαμε έναν σύγχρονο, δημοκρατικό, σοσιαλισμό, οπότε το κακό ήταν μικρό και η αριστερά αντί να εξαφανιστεί από το πολιτικό σκηνικό κατάφερε πήρε το 13% από τους Έλληνες ψηφοφόρους και έπαιξε ίσως τον καλύτερο ρόλο που κατάφερε ποτέ.

Έδειξε σύγχρονο «προφίλ» με τις δυο κυβερνήσεις, καταφέρνοντας να μην μπει στο περιθώριο.

Γι’ αυτό το προφίλ συμβάλλανε όχι μόνο οι «κινήσεις» , του «ΣΥΝ» αλλά και στελέχη από το κόμμα, τα υπόλοιπα κόμματα και προσωπικότητες του «ΣΥΝ».

Ήταν η περίοδος που το κόμμα επανακτούσε την εμπιστοσύνη του στα μέλη και κύρια στην κοινωνία και στους χιλιάδες αριστερούς που απέχουν από τον «ΣΥΝ». Άρχισα να ενθουσιάζομαι και να πιστεύω ότι κάτι πάει να γίνει. Την δυναμικότητα του ενθουσιασμού μου την πρόσθεσε το «προσχέδιο» όπου άσχετα από τις επιμέρους αδυναμίες και παρεμβάσεις που του έγιναν, τόλμησε ειλικρινά και προκάλεσε την -κοινωνία του κόμματος για να κερδίσει το στοίχημα που παιζόταν με την ελληνική κοινωνία και την παγκόσμια πραγματικότητα.

Τι να κάνεις όμως που οι τοποθετήσεις των σ/φων του ΠΓ και ορισμένων της ΚΕ στην ευρεία ολομέλεια έδειξαν ότι ανοίγει ένας καυγάς για την καρέκλα και την περιουσία του κόμματος.

Η συναισθηματική φόρτιση που κατάφεραν να περάσουν στους συντρόφους αντικατέστησε τον νηφάλιο διάλογο, τη δημοκρατία και την ενότητα με τον συγκεντρωτισμό και την οξύτητα.

Από κει και πλέον άρχισε η αντίστροφη μέτρηση. Οι μπροστάρηδες της δεκαετίας του ’40 και του ’50 οι αγωνιστές της αντίστασης, οι επονίτες και εαμίτες ταράχτηκαν και μαζί τους μερικοί νεότεροι χωρίς να καταλάβω (για τους νεότερους) γιατί.

Φόβοι και υποψίες άρχισαν να πολιορκούν αυτούς τους συντρόφους ότι μερικοί της «γενιάς του Πολυτεχνείου» θέλουν να διαλύσουν το ΚΚΕ και να το «κάνουν σοσιαλδημοκρατικό». Και αυτόν το φόβο που τον ενθάρρυνε ο σ/φος Χ. Φλωράκης τον εκμεταλλεύτηκαν «όχι τυχαία – μερικοί σ/φοί του ΠΓ και της ΚΕ αρχίζοντας να συντάσσουν σ/φους στο πλευρό τους.

Αποτέλεσμα να παρουσιάσουν «ΠΓ, ΚΕ» τα τρία ντοκουμέντα, αυτό όμως δεν έφτανε για να σιγουρευτούν ότι το 13ο θα είναι ένα από τα ίδια, χρησιμοποίησαν άψογα και τον μηχανισμό του κόμματος για να ελέγξουν και τους αντιπροσώπους του 13ου και άρχισαν μεθοδευμένα να κόβονται όλοι αυτοί οι σ/φοι που ήταν κίνδυνος για το ΚΚΕ. Άσχετα αν λίγους μήνες πριν ήταν το προφίλ του κόμματος που έτρεχαν να μπαλώσουν τα αμπάλωτα.

Και σκέφτομαι, πού το πάνε; Το σίγουρο είναι, ότι τώρα είναι αργά.

Ο μόνος τρόπος για να πηγαίνομε νηφάλια και ενωμένα στο Συνέδριο ήταν να διαλυθεί ο μηχανισμός και το παρακράτος του κόμματος που «σαρώνει» τα πάντα και μεθοδεύει τα συνέδρια. Ο μηχανισμός που έκανε τους σ/φους να λατρέψουν τον Στάλιν και τα τάνκς στην Τσεχοσλοβακία, ο μηχανισμός που στο όνομα της ενότητας και του σοσιαλισμού έπνιξε τη Δημοκρατία και εμφάνισε το συγκεντρωτισμό ως αρετή.

Η δημοκρατία και η διαφάνεια απαιτείται να περάσει από το κόμμα και να μην ζητάμε μόνο, αυτό να γίνει, από τα άλλα μέλη και την κοινωνία σήμερα. Απαιτείται άλλη κουλτούρα δημοκρατίας. Μια κουλτούρα που δεν θα έχει τον «φόβο» ως αίσθημα για την ύπαρξη κάποιου στο κόμμα. Τον φόβο της υποταγής σ’ έναν άλλο «ΛΟΓΟ» σε μια άλλη «ΑΠΟΨΗ». Αλλά τη δυναμικότητα που αντλείται από τη συνύπαρξη διαφορετικών απόψεων και λόγου».

Όπου το κόμμα θα προσφέρεται για τη σύνθεση αυτών και όχι για την εξαφάνισή τους. Η ύπαρξη πλατφόρμας από σ/φους δεν σηματοδοτεί τη διάλυσή του. Εξάλλου πόσο δημοκρατικό είναι όταν αναγκάζομαι να ψηφίσω την «πλατφόρμα» του ΠΓ και την «πλατφόρμα» της ευρείας ολομέλειας να την απαγορεύουν για ψήφιση στο κόμμα μέσα; Καταντήσαμε παράδειγμα προς αποφυγή.

Τα τρία ντοκουμέντα μας πηγαίνουν πίσω από το 12ο Συνέδριο, αγνοούν την πραγματικότητα, δεν παίρνουν υπ’ όψη τον διάλογο που είχε ανοίξει πριν, ούτε τα υλικά από τις συζητήσεις για τον σοσιαλισμό και την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, βάζοντας σε κίνδυνο ό,τι πετύχαμε από το 12ο Συνέδριο και κατατάσσοντάς μας σε γραφικούς κομμουνιστές του «50». Που σήμερα είναι εντελώς ανίκανοι για την κοινωνία.

«Ξεχάσαμε ότι ο λόγος που μπήκαμε στο κόμμα είναι να αλλάξουμε, να υπερβούμε την κοινωνία και μερικοί παραμένουν για να κρατάνε τις σημαίες και τα σύμβολα».

Αυτά ειπώθηκαν από σ/φο στην ΚΟΒ του ΤΕΙ όταν έπρεπε να εκλέξουμε αντιπροσώπους, ο σ/φος έχασε την αισιοδοξία του γιατί το κόμμα – όπως είπε – όχι όμως για την κοινωνία που κινείται και χωρίς το ΚΚΕ.

Ας μιλήσω πιο συγκεκριμένα για το κόμμα, για τα ντοκουμέντα και την στάση των σ/φων στην ΚΕ-ΠΓ.

Καμαρώνουν οι σ/φοι που τελικά οι «θέσεις της ΚΕ» απόρριψαν στο ζήτημα της ιδεολογικής μας κατεύθυνσης την αρχική διατύπωση του «προσχεδίου» που μιλούσε για «σημείο αναφοράς του κόμματος στην ιδεολογία του στη θεωρητική και επιστημονική του εργασία, είναι οι ιδέες των Μάρξ-Ενγκελς-Λένιν με τον «φόβο» ότι ο «καθένας θα μπορούσε να διαλέξει και να απορρίπτει όποιες ιδέες θα ήθελε». Τρομερό κριτήριο!!. Καταφέρνοντας τελικά όχι δημοκρατικά αλλά συγκεντρωτικά να εμφανίζουν οι θέσεις την εξής κατεύθυνση για το κόμμα.

«Κοσμοθεωρία του ΚΚΕ είναι η κοινωνικοπολιτική και φιλοσοφική θεωρία που θεμελίωσαν οι Μ.Ε.Λ.».

Αναρωτιέμαι τώρα και λέω: «πού και ποιος;» από τους τρεις (Μ.Ε.Λ) έκλεισε την θεωρία και την είδε στατικά (άσχετα αν οι «θέσεις» λένε ότι δεν τα βλέπουν στατικά).

Κατά πόσο επιτρέπεται σήμερα – αλλά και χτες – να απομονώνουμε την παγκόσμια ανθρώπινη σκέψη και τον πλούτο όλων αυτών είτε είναι μεμονωμένα άτομα είτε ομάδες ή και κόμματα θέλοντας να έχουμε τα συγγράμματα των Μ.Ε.Λ. ως ένα σύστημα σκέψης, μια θεωρία στις απαιτήσεις μας; Συνάμα προσθέτουμε ως σάλτσα στις «θέσεις» μας και στις κουβέντες μας στον κόσμο τον όρο «Διαλεκτική».

Αυτή η αντίφαση μαζί με άλλες όπως να .ενσωματώσουμε» και να «προσαρμόσουμε» τα νέα δεδομένα στον «Μ-Λ» θα μας οδηγήσουν αργά ή γρήγορα σε συρρίκνωση και πολιτική αδυναμία. Αφού πλέον πολύ λογικά αυτά δεν μπορούν να γίνουν θυμίζοντας μεταφυσική και αποφυγή της πραγματικότητας.

Φυσικά σήμερα και κάθε φορά θα πρέπει να «προσαρμόζουμε» και να «ενσωματώνουμε» τα νέα δεδομένα, όμως στη σκέψη μας που’ θα είναι πλούσια από τον .πλούτο» όλων των στοχαστών επιστημόνων της ανθρωπότητας και όχι σε ένα κλειστό σύστημα που θα ανοιγοκλείνει κοροϊδεύοντας τον κόσμο ότι κάνουμε πολιτική και παράγουμε θεωρία. Γιατί η διαλεκτική απαιτεί να μην θεωρούμε τον Μαρξισμό – Λενινισμό ως ακλόνητες ιδέες που ποτέ δεν «πεθαίνουν». Αυτά είναι για τους πιστούς του «ευαγγελίου» και όχι για άτομα και κόμματα που στοχεύουν στην ερμηνεία της κοινωνίας και από επιστημονική πλευρά.

Αλλά το πρόβλημα εντοπίζεται ακριβώς εδώ: Κατά.

πόσο δηλαδή σήμερα το κόμμα μας και πιο συγκεκριμένα η ΚΕ και το ΠΓ κατέχουν αυτή την γνώση, την επιστημονική;

Κατά πόσο κατέχουν τελικά τον Μαρξισμό για τον οποίο κόπτονται; Η πραγματικότητα δείχνει ότι δεν τον κατέχουν, τουλάχιστον ως όργανο, γιατί μεμονωμένα κάτι φαίνεται στον ορίζοντα. Εμπειρικά κινείται η ηγεσία μας – χτες και σήμερα – και ας θέλει να πιστεύει ότι στο μυαλό της έχει τον Μαρξισμό.

Αυτό εξάλλου είναι φανερό από το ότι τα τελευταία χρόνια, – όσο εγώ ξέρω – δεν παρήγαγε θεωρία ούτε και εκτίμησε την κατάσταση στο παγκόσμιο σκηνικό.. Περιμένοντας πάντα τι θα εκτιμήσουν οι εκεί σ/φοι! (κάτι πήγε να γίνει στο 12ο). Από τα του οίκου μας ας σκύψουμε το κεφάλι στον «προσυνεδριακό διάλογο» και ας διαβάσουμε τι λένε τα ηγετικά στελέχη ΚΕ-ΠΓ, ότι γράφουν σ/φοι που όχι μόνο δεν κατέχουν τον «Μαρξισμό» αλλά η αμάθειά τους γίνεται και δόγμα.

Φτάνοντας να πιστεύουν ότι η δημοκρατία χωρίς συγκεντρωτισμό είναι πολέμια της ενιαίας δράσης.

Συγχέοντας την πλειοψηφούσα δύναμη ως συγκεντρωτισμό ενώ ακριβώς το αντίθετο, αυτό είναι χαρακτηριστικό της δημοκρατίας (η αρχή της πλειοψηφίας). Ότι συγκεντρωτισμός σημαίνει δημοκρατία και κάτι τέτοια περίεργα άντε λες .κομμάτια να γίνει». Ο 70άρης έζησε την μισή ζωή στις φυλακές και την υπόλοιπη έτρεχε για την ύπαρξη του κόμματος, πράγμα που είναι φυσικό να τον απομακρύνει από την επιστημονική σκέψη και να επιμένει ότι «οι αρχές» είναι και «τέλος». Όμως με τους σ/φους που είναι κάτω των 50-60 και δεν αφιερώθηκαν όπως οι 70άρηδες τι γίνεται; , Εκεί είναι να απορείς και συνάμα να ανησυχείς. Τι κάνει τους σ/φους αυτούς να πιστεύουν ακόμα και τώρα ότι στο σοσιαλισμό (Αν. Κεντρ. Ευρώπη) σε σχέση με τον καπιταλισμό υπήρχαν πολύ περισσότερα δικαιώματα και περισσότερη δημοκρατία.

Πώς γίνεται να εκτιμάμε ότι «ο υπαρκτός σοσιαλισμός….» ήταν αποτέλεσμα απλό και μόνο της διαστρέβλωσης – δεν βρέθηκε κανείς να μην κάνει λάθος; και όχι ότι η κλειστή σκέψη του «Μ-Λ» δεν μπόρεσε να βγάλει τις κοινωνίες αυτές από το αδιέξοδο και τις υποβαθμίζει σε σχέση με τον καπιταλισμό.

Αρχίζω να πιστεύω ότι το πρόβλημα που εντοπίζεται σήμερα στο κόμμα έχει να κάνει με την κοινωνική καταξίωση μερικών στην κοινωνία του κόμματος (στέλεχος-εξουσία) Όπου το χάσιμο αυτό – της θέσης – θα σημάνει το χαμό τους. Παράδειγμα του ότι η πλειοψηφία της ΚΕ-ΠΓ δεν μας φανερώνουν στοιχεία επιστημονικής γνώσης, δεν κατάφεραν να βγάλουν από το αδιέξοδο το κόμμα αλλά ούτε και κατάφερε η ΚΕ να προτείνει στην Ελληνική, κοινωνία «εναλλακτική προοδευτική πρόταση». Και ούτε θα καταφέρει να το κάνει από ό,τι δείχνουν τα «ντοκουμέντα». Εξάλλου αυτό που τους ενδιαφέρει τώρα είναι το κόμμα να μείνει όπως είναι (στέλεχος-εξουσία) Όπου το χάσιμο αυτό – της θέσης – θα σημάνει το χαμό τους. Παράδειγμα του ότι η πλειοψηφία της ΚΕ-ΠΓ δεν μας φανερώνουν στοιχεία γνώσης, δεν κατάφεραν να βγάλουν από το αδιέξοδο το κόμμα αλλά ούτε και κατάφερε η ΚΕ να προτείνει στην ελληνική κοινωνία «εναλλακτική προοδευτική πρόταση». Και ούτε θα καταφέρει να το κάνει από ό,τι δείχνουν τα «ντοκουμέντα».

Εξάλλου αυτό που τους ενδιαφέρει τώρα είναι το κόμμα να μείνει όπως είναι με τις «αρχές» του, «καθαρό», «επαναστατικό» και αρκετά γραφικό και ανίκανο. Αρκεί να μην χαθούν από τις θέσεις που κατέχουν μιας και όλα αυτά τα προσφέρει και τα διατηρεί ένα κόμμα όπως το ζούμε μέχρι σήμερα.

Ένα κόμμα με τρομερό μηχανισμό Και παρακράτος που να αγρυπνά καταφέρνοντας να εξασφαλίζει πάντα τη λύση που θέλει στα «Συνέδρια..

Άντε να πείσεις τον κόσμο τώρα ότι το 13ο Συνέδριο θα «βγάλει» το κόμμα σύγχρονο και δυνατό. Μα ποιόν δουλεύουμε. Δεν φτάνει αυτό θα τους ζητήσουμε οικονομική ενίσχυση και μετά από καιρό θα τους πούμε «ψηφίστε μας».

Αυτά όλα τελικά απασχολούν μόνο εμάς! Τους οπαδούς μας και την νεολαία δεν την πολυαπασχολεί ο «ΠΕΡΙΣΣΟΣ», αυτοί μας έχουν ξεπεράσει προ καιρού και θα μας περιμένουν εμάς τους «γραφικούς επαναστάτες» πότε θα ξεκινήσουμε.

Το μέλλον του κόμματος η νεολαία έχει χαθεί εδώ και καιρό μη μπορώντας να εκφράσει με τις «θέσεις» αυτές την νέα γενιά και θα διαλυθεί μόνο του μη μπορώντας να αφήσει τίποτα για να γεννηθεί, κάτι άλλο.

Ανησυχώ για το Φλεβάρη που ήρθε!

Αυτή τη φορά οι DOORS ξεφωνίζουν, για το κόμμα, μόνο που η «ευκαιρία»

δεν είναι μοναδική, αλλά «τελευταία».

Υ.Γ. Οι DOORS ήταν μουσικό συγκρότημα των ΗΠΑ στην εποχή της αμφισβήτησης.

ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ ΝΙΚΟΣ

Γραμματέας ΤΕΙ Λάρισας

Μέλος του Ν.Γ

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 ΦΛΕΒΑΡΗ 1991

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s