Αλλαγή εποχής

Αλλαγή εποχής

Ήταν εποχή που γλυκοζούσα την εφηβεία και καταλάβαινα ότι, εκτός από τη φαμίλια, τη γειτονιά και το σχολείο, υπήρχε το χωριό, η πόλη κι από τα συμφραζόμενα η χώρα, ο κόσμος όλος ένα κορμί μέσα σ’ ένα άλλο κορμί. Έβραζε το αίμα όλων μας από τα μηνύματα που δεχόμασταν και με ελάχιστα εφόδια αντιμετωπίζαμε τις προκλήσεις, τις προκαταλήψεις, τους μύθους, τα οράματα…

Κι όλα αυτά μαζί μαζί με την εφηβεία μας, ήρθε και η Αλλαγή, το ΠΑΣΟΚ ήταν το πρώτο «σοκ» που αντιμετώπιζα, ενώ η λέξη «αλλαγή» με απασχολούσε ήδη, η Αλλαγή με νόημα και χρόνο σοσιαλιστικό πρώτη φορά κι αυτό παράλληλα με ενθουσιασμό και φόβο από την κοινωνία.

Από τη μια «πλευρά» οι προκαταλήψεις, ο φόβος, από άλλες όμως «πλευρές» οι προκλήσεις, ο μύθος, τα οράματα, η αναμονή. Ενα Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα στην εξουσία, για μένα και για πολύ άλλο κόσμο, τότε, σήμαινε αλλαγή από το κράτος της προκατάληψης και της τρομοκρατίας στην κοινωνία της ευημερίας και τη «δημοκρατία του λαού». Δεν γνώριζα τι σήμαινε «ευημερία» για όλο τον κόσμο, αλλά φανταζόμουν και περίμενα, ψάχνοντας τα σημεία της έναρξης του έργου της Αλλαγής, άρα και της ευημερίας κατά ΠΑΣΟΚ;

Θυμάμαι ακόμα τη φρεσκάδα της Αλλαγής απ’ τους υπόλοιπους που κοίταζαν -επιτέλους- περιφρονητικά την αστυνομία τις αρχές που έπαιζε τον ρόλο του πολιτικού τρομοκράτη (στην επαρχία ιδίως, που όλοι είναι γνωστοί μεταξύ τους). Δεν ξεχνιέται το ΕΣΥ του Γεννηματά, οι πρώτες αυξήσεις μισθού -από τους γονείς που ακόμα εκείνον τον μισθό παίρνουνε, την αποκατάσταση του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ στα λόγια, την ελευθεροτυπία* -τώρα ως εφημερίδα.

Μέσα σε λίγα χρόνια το Κίνημα Αλλαγής άρχισε να μεταλλάσσεται σε Καθεστώς Συντήρησης, και αυτό το καταλάβαινα από την κριτική που ασκούσε η Aριστερά και τους αγώνες των εργαζομένων και νεολαίων.

Κλείνουμε περίπου μια εικοσαετία και κάποιοι φίλοι μου πλέον έχουν παιδιά που, ενώ είναι σε ηλικία εκτίναξης, αυτά βράζουν και καίγονται στο πεδίο της «ΙΙαιδείας» του φιλόδοξου Αρσένη – Ανθόπουλου. Μια «Παιδεία» πού επιτίθεται εχθρικά στην εφηβεία και τη γνώση. Η εφηβεία είναι ωραίο «πρόβλημα» γοητεύει, προβληματίζει, εμπνέει. Πρόβλημα στην οικογένεια – μοιραία, πρόβλημα στη γειτονιά, στο σχολείο, όπου έχει ακτίνα δράσης κι αυτοπραγμάτωσης – αναγνώρισης.

Και αυτό γιατί είναι βουτηγμένη μέσα στην πρόκληση, καταβροχθίζει την -οποιαδήποτε- γνώση και αμφισβητεί, έχει άγρια ένστικτα κι αυτό είναι που φοβάται η οποιαδήποτε εξουσία – αρχή.

Εχει αντίληψη της κατάστασης που βιώνει κι ας μην έχει από μόνη της εμπεριστατωμένη πρόταση για το αύριο. Της δίνεται (;) όμως η δυνατότητα -και το πράττει να παίρνει υπόψη τις προτάσεις των αναλογικοτήτων από την κοινωνία, την οικογένεια (αν έχει πρόταση), την εκπαιδευτική κοινότητα (που έχει πρόταση), τα κόμματα – οργανώσεις (που σπάνια έχουν πρόταση) και φτάνουν στην κυβέρνηση που όμως δεν δέχεται να κουβεντιάσει και να πάρει υπόψη τους μαθητές, την κοινωνία, ώστε να υπάρξει Κοινή Πρόταση.

Γι’ αυτό και αντιστέκεται κάθε φορά και με τρόπο αντίστοιχο με αυτόν που η εκάστοτε κυβέρνηση τους αντιμετωπίζει. Η νεολαία ανέκαθεν ήταν στην πρώτη γραμμή των αγώνων, όπως και πρώτη στην ανάγνωση ριζοσπαστικών και ανατρεπτικών απόψεων.

Έχει πάθος κι αυτό απομακρύνει με τη σειρά του το φόβο, ανεβάζοντας θερμοκρασίες και το βλέπεις στους αδένες ότι θα ακολουθήσει έκρηξη. Η εξουσία ποινικοποιεί, καταστέλλει καθετί που θα οδηγούσε σε έκρηξη -που την αναιρεί ναρκώνει με όσα μέσα έχει και καταστέλλει μ’ όλα, αδιαφορώντας για τις επικρίσεις όλων.

Το ένστικτο τη δικαιώνει αφού είναι αυτή «πρώτη» με τους καθηγητές επικουρικά- που αντιλήφθηκαν ότι στην «πρόταση» της κυβέρνησης υπάρχει πρόβλημα. Η αλληλεγγύη του κόσμου τρομοκρατεί την κυβέρνηση και έτσι… καταστέλλεται κι αυτή.

Το μαθητικό κίνημα είναι ό,τι πιο ωραίο υπάρχει σ’ αυτή τη ζωή, που της λείπει από που προβάλλουν τα νέα παιδιά τη χαρά του αγώνα. Ο αγώνας είναι γλέντι κι ας έχουν ν’ αντιμετωπίσουν δικαστές, εισαγγελείς, αστυνομία, media, κυβέρνηση… μια πολύπλευρη τρομοκρατία.

Εχουν δίκιο, κι αν στο τέλος γίνει της κυβέρνησης κι οδηγηθούν σε «τάξη», δίχως η κυβέρνηση να έχει αποδεχθεί μία δεσμευτική συζήτηση και με την εκπαιδευτική κοινότητα, τότε αυτό θα είναι ήττα κι οπισθοδρόμηση – απορρύθμιση για την υπόλοιπη κοινωνία. Οι μαθητές έχουν μόνο κέρδος από τον αγώνα τους, αφού στό τέλος ή θα γίνει αποδεκτό το αίτημά τους ή θα μείνουν με το γλέντι του αγώνα (welcome millennium!) πόυ διδάσκει αλληλεγγύη, συντροφικότητα, δημοκρατία άμεση, συλλογικότητα. Έρωτες που ανάβουν φωτιές στα μπλόκα της αστυνομίας, των εισαγγελέων, ενός ΠΑΣΟΚ που χαράχτηκε διαφορετικά σε διαφορετικές εφηβικές εποχές.

Για τη σημερινή νεολαία η Αλλαγή και το Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα δεν νοηματοδοτούνται ως αρχικό – οργανικό στάδιο μιας πολιτικής εποχής, ως κάτι που έγινε, που νοείται όπως σ’ εμένα, τους συμμαθητές – φίλους μου και τους παλαιότερούς μου. Αυτό που βιώνουμε τα 15 τελευταία χρόνια είναι η παράδοση του ΠΑΣΟΚ σε ένα άλλο στάδιο, σε μια άλλη πολιτική εποχή, που δικαίως χαρακτηρίζεται «σοσιαλ»-φιλελεύθερη. με χαρακτήρες άλλους, με πρότυπα διαφορετικά, σε γρήγορους ρυθμούς, βιασμένο περιβάλλον, σε εκσυγχρονισμένη προπαγάνδα και καταστολή**.

Αυτή η νεολαία είναι κατά τα λοιπά όμοια με άλλων εποχών, γι αυτό και αγωνίζεται αψηφώντας πολλούς και διάφορους. Και οραματίζεται (κι αυτή με τη σειρά της) άλλη δικαιοσύνη***, διαφορετική εκπαίδευση, όμορφο περιβάλλον, άλλους χαρακτήρες, άλλες αξίες, άλλους ρυθμούς; άλλη δημοκρατία… άλλο κοινωνικό σύστημα. .

Διεκδικεί κι αυτή, πλάι στους υπόλοιπους, τη Χαρά.

* Ο r. Ρούσσης και ο Β. Διαμαντόπουλος, ένα από τα παραδείγματα της ποινικοποίησης – δίωξης στην ελεύθερη διατύπωση γνώμης ( Νοέμβρης ’95).

** Ελεύθερος κυκλοφορεί ο δολοφόνος του 17χρονου Γιουγκοσλάβου μαθητή (23.10.98) στο κέντρο της Θεσσαλονίκης από όργανο της τάξης – αρχής(!).

*** Η«πράξη νομοθετικού περιεχομένου» είναι και αυτή στην ίδια φιλοσοφία περί δικαίου – ως κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ.

2000

Νικος Καρανικας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s